The First Week - Part 2 - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu The First Week - Part 2 - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu

The First Week - Part 2

Door: Wim Bosschaart

Blijf op de hoogte en volg Wim

01 Februari 2015 | Verenigd Koninkrijk, Manchester

Donderdag, daar waren we gebleven. 's Middags niet meer naar Old Trafford geweest. Dat komt later in dit verslag. Mwuahahaha! Nee, donderdagmiddag ben ik alle gitaarwinkels in Manchester afgeweest op zoek naar een goede maar betaalbare gitaar. Nog steeds niks gekocht - instrumenten zijn heel erg duur - maar wel twee gitaren op het oog. Wie weet. Bovendien is deze donderdag de EP van mijn bandje uitgekomen! Via de online publicatie kon ik toch meegenieten van dit moment!

Vrijdagochtend stond Urban Development Project op het programma. Dit keer zijn we aan de slag gegaan met de Site Analysis van Pomona's Island. We hebben diverse analyseprogramma's geleerd - sommige was ik al bekend mee - om een goed beeld te krijgen van ons projectgebied qua infrastructuur, groenblauwe structuren, relatie tot andere gebieden, enzovoorts. Daarnaast hebben we historische kaarten geanalyseerd om een beeld te krijgen van de ontwikkeling van de stad door de jaren heen. Het is zo indrukwekkend om te zien dat tussen 1820 en 1870 de stad zo immens is uitgebreid. Weg met de botanische tuinen en graslanden en welkom aan de enorme docks, warehouses en fabrieken - de industrialisatie in Manchester was enorm. En het leuke is dat je veel van deze historische ontwikkelingen nog kunt terugzien in de stad zelf!

's Middags ben ik met Aaron de stad in geweest om tekenspullen te kopen voor het Urban Development Project. Ondertussen wederom een rondleiding gekregen - dit keer met in gedachte alle historische kennis die we hebben opgedaan vanuit de historische analyse. De verborgen kanalen die door de stad lopen. De pronkende warenhuizen uit de tijd van de textielindustrie. De stad Manchester heeft zoveel meer te zien dan op het eerste gezicht misschien lijkt. Bovendien zijn we nog naar Affleck's Palace geweest; een alternatief warenhuis met daarin allerlei onafhankelijke kleine winkeltjes die de bijzonderste spullen verkopen. Aaron vertelde mij dat Lady Gaga hier na een optreden wel eens is komen winkelen. Dat soort spullen dus. Daarna hebben we samen nog wat gegeten bij TG Friday's. Quesadillas. De Engelsen zijn echt verzot op kip! Wederom 'n heel gastvrije en leuke middag en dat maakt toch dat je je meer en meer thuis gaat voelen. 's Avonds thuis het weekend ingeluid met mijn huisgenoten onder het genot van de verschillende ciders die ze hier hebben!

Zaterdag was een heel bijzondere dag. 's Ochtends kwamen Joep en Rianne (twee studiegenoten uit Wageningen) over naar Manchester voor 'n dagtrip. Als "Wageningers Abroad" hebben we met elkaar afgesproken en veel bijgepraat over onze ervaringen in één van de vele Café Nero's die je hier overal kunt vinden. Daarna zijn we - ruimtelijke planners die we zijn - de stad gaan bekijken en bestuderen. We hebben de universiteit bekeken en zijn door het stadscentrum gelopen. Daarna is ieder weer zijn eigen weg gegaan. Maar een bezoek aan Lancaster staat zeker op het programma!

's Middags had ik eigenlijk nog niet echt plannen. Ik wilde echter al een tijdje Old Trafford bezoeken en dat heb ik dan ook maar gedaan! Een prachtig groot stadium tussen de roodgekleurde kleine huizen. En een drukte. Ongelooflijk. Maar het was natuurlijk weer "matchday". Eenmaal bij het stadion zelf aangekomen heb ik veel foto's gemaakt. Stiekem was ik toch wel benieuwd of ik misschien ook nog naar de wedstrijd zou kunnen. In de Ticketoffice waren de kaarten echter gigantisch duur - meer dan 40 pond. Dat vond ik toch wel wat teveel van het goede. Maar het is niet te geloven: kom ik die Ticketoffice uit spreekt wederom 'n vader mij aan dat zijn zoon niet meekomt vandaag en of ik voor 'n zachter prijsje meer wilde op zijn seizoenskaart... Als 'n echte Nederlander floepte er zelfs nog een lager bod uit mijn mond. Uiteindelijk voor 30 pond op misschien wel de prachtigste plekken van het stadion. Tip voor de voetbalfans: zoek 'n vader wiens zoon niet kan komen en je hebt gegarandeerd een geweldige (en goedkopere) ervaring! Samen met 'n geweldige Engelsman tussen alle Manchester fans. En ja, ik kreeg 'n por in mijn zij, dat ik ook moest gaan staan en meezingen! De sfeer in het stadion was geweldig en Leicester City werd met 3-1 opgerold. Van Persie prachtig doelpunt zien scoren, op aangeven van Blind. Van Gaal van heel dichtbij gezien. De klasse van Rooney. En dan nog Falcao, Di Maria, Mata - noem ze maar op. Fantastisch! En of het nog niet genoeg was vroeg Derek na afloop of ik ook nog meewilde naar Man United - Cambridge (FA Cup) op dinsdagavond! Niet te geloven. Dat aanbod heb ik in overweging genomen. Wie weet zit ik dinsdagavond weer in het Theatre of Dreams...

  • 04 Februari 2015 - 16:25

    Pauline:

    Hoi Wim,

    Erg leuk om jouw verhalen te lezen.
    Ik begrijp wel, als het half jaar voorbij is, en je gaat zo door, heb je zo'n beetje alle voetbalwedstrijden in Engeland en omstreken gezien. ;-D.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Manchester

Wim

Actief sinds 22 Jan. 2015
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 6951

Voorgaande reizen:

23 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Minor in Manchester

Landen bezocht: