Liverpool - Reisverslag uit Liverpool, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu Liverpool - Reisverslag uit Liverpool, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu

Liverpool

Door: Wim Bosschaart

Blijf op de hoogte en volg Wim

24 Februari 2015 | Verenigd Koninkrijk, Liverpool


De afgelopen week was 'n drukke studieweek, met 'n paar mooie hoogtepunten aan het einde van de week. Aan het begin van de week moest ik ook even 'n drempel over. Na vier weken ben je toch wel écht weg. Daar moest ik me even over heen zetten. Nu ben ik hier. En daar moet ik van genieten! Een overzicht van mijn week...

Maandag hebben we ons voor Transport Geography verdiept in The Railway Age. Wederom een geweldig college, deze keer over treinen, spoorwegen, en hun historisch-geografische betekenis. Prachtige documentaires, schilderijen en verhalen. Stap je toch ook met 'n andere gedachte de trein in. Hier wil ik wel meer over weten!

Vervolgens in de middag een prachtig, heel indrukwekkend college gehad voor Sustainable Community Development. Een man, opgegroeid in de armoede van Oost-Londen, die zijn hele leven heeft gewerkt in de meest ellendige buurten, met drugsverslaafden, Irish travellers (soort zigeuners) en nog veel meer. Na al die jaren hard werken, en slapeloze nachten, heeft hij zijn PhD gedaan in Community Development. Werkelijk waar, één van de beste sprekers die ik ooit heb gezien. Die man ging gewoon zitten, zonder powerpoint, en begon gewoon te vertellen. Vertellen, nee, het was een gesprek. Hij liep rond, vroeg van alles aan zijn publiek, sprak mensen persoonlijk aan. Indrukwekkend.

En de boodschap, is dat community development en ruimtelijke planning niet twee verschillende dingen zijn; maar in essentie juist met elkaar zijn verbonden. Ruimtelijke planning moet terug worden gebracht naar de grond, daar waar het gebeurt, waar de mensen dagelijks leven. Oké, dit klinkt als een vrij logische boodschap misschien, maar in het planningswereldje ligt het niet zo makkelijk. Er wordt vaak - van bovenaf - gesproken over wat de mensen willen; maar wat willen deze mensen nou eigenlijk? En bovendien, als het project klaar is, is het dan wel echt klaar? Dan begint het toch juist, als de mensen in een omgeving gaan leven, en interacties hebben? En hoe pakken je plannen dan uit? Even waren wij helemaal klaar met de ruimtelijke planning, haha. Wie denken we wel dat we zijn dat we zomaar van alles beslissen? En de ruimte is zo complex, dat beslissen de helft van de tijd anders uitvallen dat ze bedoelt zijn. Goed, natuurlijk heeft ruimtelijke planning nut, maar deze man pleitte heel erg sterk voor een grotere verantwoordelijkheid onder planners. Een wijze les, waar we nog lang over hebben nagepraat en nagedacht.

Maar, naast al deze interessante colleges, stond ook nog mijn thesis op het programma. Zowel maandag als dinsdag ben ik om 06:00 opgestaan, en naar de Learning Commons gegaan, om te werken aan de laatste punten van mijn thesis. Dat kwam ook nog even om de hoek zeilen. Maar, goed nieuws, de thesis is inmiddels ingeleverd, met 'n goed gevoel en vertrouwen in een goed cijfer!

Woensdagavond was het weer zover, ja ja, het was weer Champions League! Samen met Joris ben ik naar 'n traditionele, lokale pub gegaan: The Friendship Inn. Onder het genot van 'n Strongbow en 'n Guinness hebben we de wedstrijd Schalke - Real Madrid gekeken. Prachtig. Dag hard werken op de Universiteit, 's avonds ontspannen in de Pub. Daarna nog uit geweest met mijn huisgenoten, deze keer naar Fifth Avenue. Wederom een club/bar met wat meer alternatieve muziek. Erg leuk, aan te raden!

De rest van de week ben ik erg druk geweest voor het Urban Development Project. Ja, want aanstaande dinsdag moeten we presenteren. De Baseline Analysis moest af, de Vision, de Strategy, de Urban Design Principles. Zo moesten we met diverse programma's digitale kaarten maken. En dan wil het net zo zijn, dat mijn computer steeds vastloopt, als je kaart bijna af is. Inmiddels hebben we het project aardig op de rit, en is de presentatie aanstaande. En dat allemaal op drie A2-posters. Ugh... Dat waren even lange dagen, hard werken.

Maar vrijdag, eind van de middag, was het dan toch weekend. Omdat het project zo lang duurde, was ik te laat op voetbaltraining. Het goede nieuws, ik mag vaker komen meetrainen met het Geography-team. En ondanks dat het maar kort was, heerlijk om even te sporten. 's Avonds thuis lekker geskypt met Tamara, die volgend weekend weer op bezoek komt. En om het weekend goed in te luiden, nog gezellig met mijn huisgenoten gekletst. Mijn huisgenoten gingen nog uit, maar ik was daar echt te moe voor. Bovendien, sinds vrijdag ben ik niet helemaal lekker; keelpijn, hoofdpijn, geen honger. Even rustig aan. En aan de sinasappels!

Zaterdag stond er een dagtripje Liverpool op het programma! Echt geweldig veel zin in! Samen met Suzanne, Kira en Derin (Duits) en Mike (Zwitsers) ben ik per bus naar Liverpool gereisd. Kriebels, zo in de bus door het Engelse landschap, op naar die andere grote stad, die langzaam tevoorschijn komt. En met dat de reis vorderde, werd het weer steeds prachtiger. En daar waren we dan, in Liverpool, aan de Mersey. Te voet hebben we de hele stad verkend. Allereerst zijn we via het centrum naar de kade gegaan. The Three Graces (imponerende gebouwen, aan de kade), Albert Docks; herinneringen aan de tijd dat Liverpool nog een van 's werelds grootste havens was. En heerlijk in de zon gezeten, aan de Mersey. Dat was wel even genieten, hoor!

Daarnaast heeft Liverpool 'n leuk aanbod van verschillende musea en art galleries; waarvan de meeste overigens gratis zijn in de UK. Tja, als Nederlander, kun je deze kans dan niet laten liggen. Zo zijn we naar het Maritime Museum geweest, over de scheepvaartgeschiedenis van Liverpool. Hoewel je het bijna zou vergeten, heeft de havenstad Liverpool 'n grote rol gespeeld in de wereldgeschiedenis. Allereerst als voornaamste slavenhaven in Europa. In de 18de eeuw kwam 80% van slaven via Liverpool naar Europa. Liverpool als doorvoerhaven vanuit Afrika en Amerika. Bovendien was Liverpool 'n sterk concurrerende en innoverende haven, waarmee het de andere Engelse havens (tijdelijk) te slim af was. Echter, dezelfde doorvoerfunctie vervulde de haven van Liverpool tijdens de WOII. Amerikaanse bevoorradingsschepen, die de Atlantische Oceaan overstaken, kwamen aan land in Liverpool. Vanuit de westkust, reisde men vervolgens via land verder naar de zuidkust, om vanuit daar de oversteek te maken naar het vasteland van Europa.

Bovendien was er een tentoonstelling over de Titanic die, hoewel gebouwd in Belfast, op haar onheilsreis vertrok vanaf Liverpool. Over de verhalen achter de tragedie. De passagiers aan boord, het leven op de Titanic, de bemanning, de laatste uren. Overigens wilden we ook naar The Beatles Story, zoals zo vele bedevaartgangers naar Liverpool komen. Het museum was echter maar heel klein, en koste 11.50 pond. Dat doen we dan maar niet, dachten we. Hoewel, de enorme Beatles-shop bood voldoende vervanging, haha.

Na ons museumbezoek hebben we ons, als echte scousers, vergeven aan 'n heerlijke Engelse traditie: fish 'n chips, met citroen, en mashed peas. Aan de Albert Docks. Oh wat zaten we vol, maar het was wel echt heerlijk. De rest van de middag nog veel rondgelopen: de Kathedraal, het stadscentrum (met veel straatartiesten), de boulevard, en de prachtige zonsondergang. Gewoon, 'n lekkere dag, samen op pad. Lekker in de zon. Koffie drinken. Rondwandelen. En alles heel rustig aan. Een dag om nooit meer te vergeten!

Qua architectuur heeft Liverpool veel weg van Rotterdam. Nog enkele oude haven gebouwen, en oude wijken, eveneens zwaar gebombardeerd tijdens de WOII. Maar inmiddels ook nieuwe, hoge gebouwen. Een beetje dezelfde sfeer ook. Een ander opvallend detail: Liverpool heeft een enorm sterk getijde. Overdag spoelde het zeewater zowat over de kade heen, en 's avonds lag een deel van het estuarium gewoon droog. Een verschil van 6-8 meter!

's Avonds zijn Joris, Bastiaan, Derin en ik nog wat wezen drinken bij mij thuis, waarna we nog uit zijn geweest naar The Factory. Een club, met drie etages, en drie verschillende muziekstijlen. Voormalig centrum in de Manchester muziekscene, nu een van de hipste clubs.
Zondag was vervolgens een soort rustdag. Zoals ik al zei, de afgelopen week was erg druk, en ben toch een beetje ziekjes op het moment. 's Avonds ben ik met 'n paar huisgenoten ergens 'n hapje gaan eten, Nando's, wat erg gezellig was. Daarna zelf nog naar het toneelstuk Bad Company, waarin een van mijn huisgenoten speelt. Prachtig toneelstuk, goed en indrukwekkend gespeeld. Leuk om al deze bijzondere dingen mee te mogen maken!

En inderdaad, inmiddels is het al dinsdagavond. Normaal gesproken zou ik dit verslag zondags hebben verstuurd, maar de site lag er een paar dagen uit, aldus de Helpdesk. Inmiddels een drukke start van de week achter de rug, met twee volle dagen aan de bak, en vandaag een verlossende presentatie. Gister nog tot 01:00 aan het werk geweest voor Urban Development, en vanochtend om 06:00 weer uit de veren. En dan nog. Ben dan zo perfectionistisch dat er elke keer wel verbeterpunten zijn. Uiteindelijk een kwartier voor tijd, 09:45, de poster afgemaakt, en opgehangen. We wisten, dat ons verhaal, de inhoud, goed zou zijn. Alleen de poster was, hoewel strak georganiseerd, niet zo mooi als had gekund. Een goede presentatie zou dus het verschil kunnen maken. En daar stond ik dan, haha. Mag je even in het Engels presenteren. Maar, achteraf kreeg ik allemaal goede reacties. Duidelijk verteld, in krachtige kernpunten, en met een mooie persoonlijke en humoristische introductie... Dat deed me wel goed, moet ik zeggen.

*Ik had namelijk verteld mijn beeld - als buitenlander - van Manchester, als industriestad. Echter, via de band The Smiths, ben ik er met de jaren ook wel achter gekomen dat Manchester, tijdens het industrieel verval in de jaren '80 ook wel 'n heel akelige stad is geweest. Deze Mancunians zongen daarover, in niet de minste bewoordingen. Desalniettemin, de laatste decennia, is Manchester weer ''back on track'', iets dat zelfs De Volkskrant heeft gehaald. Helemaal back on track? Nee, een klein eiland, ''the lost Island of Manchester'' blijft in verval, weg van de ontwikkeling.. En daar gaan wij wat aan doen. Goed, de punten..."

Met de zin "Good work, young man!" nog in mij hoofd, verliet ik de Universiteit. De week was nu al druk, maar geslaagd. De rest van de week maar even bijkomen, ennn... vrijdag komt Tamara op bezoek! En nu? Op weg naar de pub, voor het duel Manchester City - Barcelona, en 'n welverdiende pint! Kortom, een week met hoogtepunten, en mooie vooruitzichten!

Cheers,

Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Liverpool

Wim

Actief sinds 22 Jan. 2015
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 6959

Voorgaande reizen:

23 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Minor in Manchester

Landen bezocht: