Peak District - Reisverslag uit Bakewell, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu Peak District - Reisverslag uit Bakewell, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu

Peak District

Door: Wim Bosschaart

Blijf op de hoogte en volg Wim

09 Maart 2015 | Verenigd Koninkrijk, Bakewell

Huh? Alweer 'n blog uit Engeland? Jazeker, en dit keer een weekendspecial over het Peak District! Een extra uitgave, laat maar zeggen. Over de belevenissen in het Peak District.

Zaterdagochtend moesten we al vroeg uit de veren, om ons klaar te maken voor de wandeltocht. Ja, want vandaag stond er een hiking toch rondom Bakewell op het programma! En we hadden geen betere dag kunnen kiezen, want het weer was magnifiek. De bus heeft ons via Stockport uit Manchester heeft geloosd. Vanuit daar hebben we de TransPeak-bus gepakt, die ons in maar liefst twee uit dwars door het Peak District heeft gereden, richting Derbyshire. Onderweg nog het sightseeing door het prachtige stadje Buxton, aan de rand van het Peak District. En langzaamaan kwamen we steeds verder in het Peak District, en werden de hoogteverschillens groter. Het leuke was dat we vanuit de bus het landschap goed konden zien veranderen!

Om 11:00 kwamen we aan in Bakewell, in het oosten van het Peak District. Een leuk klein dorpje, in een dal en aan de rivier Wye. Wel redelijk toeristisch, omdat het dorp bekend staat om zijn typisch Britse karakter. Bij de Tourist Office hebben we een wandelkaart gekocht, en zijn we begonnen aan onze wandeltocht. Het eerste gedeelte leidde ons via een stenig pad door de bossen stijl omhoog, dat was even klimmen. Maar daarna, wow, we kwamen aan op een van de vele heuvels van het Peak District, met prachtig uitzicht. Zie de foto's onderaan de blog. Eenmaal op de heuvels lijkt het wel alsof je op een bergvlakte loop, een mooi grasachtig landschap. Hier en daar een beekje, of wat bomen, met bossen aan de rand, en een mooie weidsheid.

Qua landschap lijkt het Peak District wel een beetje op Zuid-Limburg, maar dan met grotere hoogteverschillen, en in Engelse uitvoering. Het leuke van het Peak District is dat je absoluut gezien niet heel erg hoog zit, maar dat dit wel heel erg hoog lijkt, door de grote variatie in heuvels en dalen. Bovendien, zelfs hier is de Engelse karakter te zien: overal de gestapelde stenen muurtjes, en de schapen lopen vrij rond, waardoor het gras heel strak is.

Vervolgens, na een stuk stevig doorwandelen, hebben we geluncht op een oude boomstam, uitkijkend over de prachtige natuur. Dit was echt een geweldig plekje, van het pad af, alleen de vogelgeluiden om je heen, en uitkijkend op de prachtige natuur. Als het had gekund, zou ik er zo even 'm middagdutje gaan doen!

Na de lunch vervolgden we het pad de heuvel af, waar we aankwamen in het kleine Edensor. Werkelijk waar, dit is zo'n typisch Engels dorpje. Overal kun je zelfgemaakte jam kopen, in vrolijke (of truttige) potjes, de ene tea garden na de andere, gekleurde huisjes, een klein kerkje, overal opkomende kleurrijke bloemen, enzovoorts. Dan begrijp je ook ineens waar Tolkien zijn Hobbits op heeft gebaseerd, haha.

Na Edensor, leidde het pad ons door een prachtige parkachtig landschap, waarna we aankwamen bij Chatworth. Een prachtig landgoed, met eveneens prachtige tuin, gelegen aan de rivier Derwent. Een statig landhuis, met prachtige bijgebouwen, dat uitkijkt over het Peak District. Oh, maar toen kwam het. Chatsworth schijnt de filmlocatie te zijn van de film Pride and Prejudice. Daar moest ik dus aan geloven. "Oh, Mr. Darcy". En alsof het nog niet genoeg was, ging het daarna over Jane Eyre en Downton Abbey. Interesting...

Vervolgens zijn de rivier gevolgd, waarna we weer stijl omhoog moesten. Daar kwamen we aan bij een enorm veld, met prachtig uitzicht, en heel veel schapen! Daar hebben we nog een leuke fotoserie van, haha. De wandeling eindigde weer in Bakewell, waar we aan de rivier Wye hebben uitgerust. Toch ongeveer 13 kilometer gelopen, schat ik zo. En de beloning? Een stuk Bakewell pudding! Ja, het verhaal gaat dat hier in Bakewell de pudding is "uitgevonden". Bij het maken van een taart had men het recept namelijk verkeerd begrepen, waardoor het baksel "mislukte". Zie hier het ontstaan van de Bakewell pudding! Een concept dat inmiddels behoorlijk wordt uitgemolken, door de hele stad...

En daarna heeft de bus ons weer naar huis gebracht, wederom een behoorlijk lange rit, maar zeker de moeite waard. Peak District is zeker de moeite waard om te bezoeken! Zoveel zelfs, dat we volgende keer het noordelijke gedeelte gaan verkennen, rondom Mam Tor, en misschien nog langsgaan Bamford. Eenmaal thuis was ik wel aardig moe van het wandelen, en volgde er een heerlijke nachtrust. En nu? Op naar een nieuwe week!

Cheers, Wim