FC United of Manchester, Home of Football - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu FC United of Manchester, Home of Football - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu

FC United of Manchester, Home of Football

Door: Wim Bosschaart

Blijf op de hoogte en volg Wim

30 Mei 2015 | Verenigd Koninkrijk, Manchester

Op de avond waar de Wereldvoetbalbond Fifa zich na vermeende corruptieschandalen opnieuw blameerde door de raadselachtige herverkiezing van Blatter, gebeurde in East-Manchester iets bijzonders. Op Broadhurst Park wel te verstaan, daar opende FC United of Manchester haar nieuwe stadion voor het publiek met een vriendschappelijke wedstrijd tegen het grote Benfica. Hier zou het voetbal spreken, zoals het voetbal is bedoeld en behoort te zijn.

Vanuit het Northern Quarter gingen er speciale "FC United" bussen om de massaal toegestroomde supporters naar hun nieuwe thuishaven te brengen. De sfeer zat er in de bus meteen goed in; alsof het een schoolreisje was, alleen maar mannen die luidkeels duidelijk maakte dat ze er zin in hadden! In de verte was het poenerige Etihad Stadium van Manchester City nog zichtbaar; precies waar deze club zich tegen verzet. Nee, vanavond zouden wij het echte voetbal gaan zien!

FC United, het blijft een bijzonder verhaal, waar ik eerder ook al over vertelde. In 2005 is de club opgericht door teleurgestelde supporters van Manchester United. Deze groep supporters was het niet eens met de commercialisering van Man United - en het voetbal in het algemeen - geuit in immens dure toegangskaarten, miljoenen transfers en afstandelijk beleid. Supporters en clubs zijn niet te koop, en clubliefde zou altijd voorop moeten staan. Nee, FC United ging terug naar de basis van het voetbal, gebaseerd op een visie van hoe het spelletje oorspronkelijk bedoeld is. Dat betekent die heerlijke gras- en bierlucht, puur voetbal met harde maar faire tackles, volgepakte staantribunes die de hele wedstrijd maar doorgaan met gezang waar je kippenvel van krijgt. En met succes; sinds de oprichting wist de club diverse malen te promoveren, en zich zo langzaam op te werken vanuit de krochten van het Engelse voetbal. Dit seizoen is FC United kampioen geworden van het Engelse niveau 7 en komt daarmee volgend jaar uit op niveau 6; een stapje dichter bij de droom om het grote Man United te verslaan...

Maar FC United is meer dan een zomaar een retro club, en zo ziet het zichzelf zeker ook niet. De club onderscheidt zich ook door een heel moderne bestuursvorm. De club is namelijk eigendom van iedere supporter; voor £10 ben je namelijk aandeelhouder van FC United. Dat is ook de sfeer die er heerst op de tribunes; FC United is een club van iedereen, van jou en van mij. En iedereen heeft daarmee ook inspraak tijdens inspraakavonden, waar gezamenlijk wordt besloten over de toekomst van de club. Waar de grote voetbalclubs als Man United en Man City steeds meer opereren als beursgenoteerde megabedrijven en zich daarmee steeds verder distantiëren van hun supporters en het voetbal, is de filosofie van FC United gebaseerd op gemeenschappelijkheid. De club is van de mensen zelf, en staat daarmee heel dicht bij de community, wat de clubliefde alleen maar vergroot.

En, de supporters hebben er even op moeten wachten, maar het nieuwe Broadhurst Park is een geweldig Engels stadion geworden! Een lange zijde met zittribunes, en een korte hogere zijde met staanplaatsen; de overige twee zijden hebben geen officiële tribunes maar bieden gelegenheid om pal naast de boarding te wedstrijd te aanschouwen. Bastiaan, Joris, Joakim en ik zochten ons plekje op de staantribune, tussen de fanatieke fans. Al ruim voor de wedstrijd werd er uit volle borst meegezongen op de vele prachtige en ludieke - de eigenaren van Man Utd moesten het ontgelden - liederen, die ons vrijwel meteen het kippenvel op de armen bezorgde. Bovendien hadden we voor de wedstrijd ons nog vergeven aan het traditionele Engelse burgertent naast het stadion. Een hamburger met cheddar en uien, dikke frieten en een speciale saustafel. Daarnaast hadden we ook nog loten gekocht voor de loterij die plaatsvond in de rust, en zo meteen de club gesteund. Ach ja, we hebben helaas niet gewonnen, maar daar ging het ook niet om...

De wedstrijd zelf was ook een genot om te zien, de duels, de beleving, en dat allemaal zo dichtbij. Ondanks dat Benfica niet met haar sterkste elftal speelde maar met Benfica B - vol met talentvolle jeugdspelers - was de wedstrijd meer dan interessant. Zeker als je je realiseert dat FC United volgend jaar uitkomt op het 6de niveau van Engeland, en Benfica B meespeelt in de Portugese 2de Divisie. Hoewel de jongens van Benfica misschien iets technischer en sneller waren, deed FC United goed mee op basis van kracht en inzet. De wedstrijd golfde dan ook behoorlijk op en neer, al was Benfica net was controlerender. Maar ach, de fans op de tribunes genoten van hun nieuwe stadium in de prachtig ondergaande zon, en er werd in ieder geval meer dan hard gewerkt.

In de tweede helft ging het spel nog meer op en neer, en kregen beide ploegen veel kansen, die ze jammerlijk misten. Echter tien minuten voor het einde van de wedstrijd deed FC United nog een keeperswissel... En ja hoor, koud in het veld kreeg deze man meteen een doelpunt om zijn oren! Wat daarna volgde was bijzonder om mee te maken; de meegereisde Benfica fans sprongen over de boarding om het feestje samen met hun helden te vieren, terwijl het FC United publiek luid applaudisseerde voor de goal. Dat is nog eens sportiviteit! In het restant wist FC United het tij niet meer te keren, en daarmee eindigde de wedstrijd in 0-1. De sfeer was er echter niet minder om, sterker nog, er werd feest gevierd alsof FC United zojuist had gewonnen! Weer die prachtige liederen, en een prachtig applaus. Wederom bijzonder: ook de Benfica spelers maakte een ronde langs de tribunes om de supporters te bedanken! Dat werd immens enthousiast beantwoord door de FC United aanhang, die scandeerde "Benfica, Benfica, Benfica"! De spelers gooiden zelfs hun shirt het publiek in, en bleven nog uitvoerig staan om te bedanken. Tja, voor hun moet dat ook wel iets zijn, op zo'n koele vrijdagavond in Manchester voor zo'n uitzinnig en trouw publiek spelen.

Daarna was het toch echt afgelopen, al zat de sfeer er nog goed in op weg naar huis. Het gezang zong nog na in onze oren, en de medebuspassagiers deden daar nog een schepje bovenop. Tevreden zaten we in de bus naar Manchester. Dit is zoals voetbal hoort te zijn, en wat mooi om dit zo mee te mogen maken. Het was een bijzondere avond. En: FC United is weer vier fans rijker!

Mocht je het leuk vinden, hieronder een linkje naar een filmpje dat de sfeer vastlegt! Leuk om te zien! http://www.dailymail.co.uk/video/football/video-1187928/FC-United-Manchester-vs-Benfica-draws-impressive-crowd.html