Finishing Studies - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu Finishing Studies - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu

Finishing Studies

Door: Wim Bosschaart

Blijf op de hoogte en volg Wim

16 Mei 2015 | Verenigd Koninkrijk, Manchester


Poeh, zoals je hebt kunnen lezen in het vorige verslag was de afgelopen week leuk maar druk. Zondag moest ik echt even bijkomen, hoor. Ik aan mijn eind essay voor community development gewerkt, dit keer over hoe participatie in Manchester is georganiseerd, en wat daar goed of slecht aan is en hoe dat te verbeteren. Mijn case study gaat over representatieve democratie in de Neighbourhoods Scrutiny Committee, de commissie die ik eerder al bezocht heb, en over vertelde. 's Middags heb ik lekker voor een paar dagen staan koken, zodat ik door de week meer tijd heb om te studeren. De dag besloten met een stukje hardlopen - een nieuw persoonlijk record - en daarna onder de veren.

Maandag was dan ook een studiedag; werken aan mijn essay, en studeren voor mijn tentamen. Helaas voelde ik me deze dag al wat minder, wat koortsig en niet helemaal in orde, maar goed. Dinsdagmiddag heb ik voor het eerst een cursus Crossfit gedaan, die Mike had georganiseerd voor onze groep internationals. Mike doet elke dag aan crossfit, maar niemand van ons wist eigenlijk goed wat het was, omdat het een relatief nieuwe sport is. Vandaar deze proeftraining om dat maar eens duidelijk te maken.

We hebben verschillende oefeningen gedaan; squats, cattle bells en burpees, om uiteindelijk te eindigen met een 12 minuten durend parcours. Daarbij moesten we eerst 200m hardlopen, daarna 15x cattlebells liften en daarna 10x burpees, en dan weer opnieuw, helemaal voluit. Dat hebben we wel vier keer achter elkaar kunnen doen, non-stop, dus je kunt wel nagaan hoe dat voelde. Na het parcours heb ik geloof ik even zo lang op de grond gelegen om bij te komen, haha. En de spierpijn was de volgende dag dan ook te voelen; iedereen had ineens een hekel aan traplopen. Overigens de busroute naar de Crossfit toe was een leuke rit, door het zuiden en zuidwesten van Manchester, en geeft ook weer een leuk inzicht van hoe het er daar allemaal uitziet en aan toe gaat.

Daarna zijn we nog in de stad falafel gaan eten - iets wat ik doorgaans niet zo vaak eet - om bij te komen. Eigenlijk was ik daarna wel aan het einde van mijn Latijn, maar 's avonds was er nog de mogelijkheid om gratis naar Old Trafford te gaan, om United - City Under 21s te zien spelen. Ik twijfelde, maar ben uiteindelijk toch gegaan, want ja: voetbal is voetbal. En zeker als het op Old Trafford is. En gratis. United won ook hier overtuigend met 4-0 van de hemelsblauwe buren, wat de fans er wederom niet van weerhield de confrontatie met elkaar te zoeken.

Tja, leuke dagen allemaal, maar het gevolg was wel dat ik woensdag en donderdag toch wel erger ziek was geworden met koorts, hoofdpijn en duizeligheid. Goed, het is zonde om daar nog meer woorden aan te verspillen, maar leuk was het niet om ziek te zijn! Daarom maar goed rust in acht genomen, volgestopt met fruit en paracetamol, en vanuit mijn bed geprobeerd bij te blijven met studeren.

Vrijdag voelde ik me gelukkig weer iets beter, en het was ook weer een mooie dag qua weer en temperatuur. 's Ochtends heb ik me georiënteerd op volgend studiejaar in Wageningen; omdat ik daarvoor ook een kamer moet zoeken, herinschrijven, werk zoeken en dat soort dingen. 's Middags ben ik met David, een studiegenootje uit Cornwall, samen gaan studeren in de Main Library van de Universiteit. Wat een goede sessie was dat! Samen hebben we bijna alle collegestof doorgesproken, op een heel prettige manier, en daarna geoefend aan twee essays - het tentamen bestaat namelijk uit het schrijven van twee essays die je ter plekke opgegeven krijgt. En alsof het nog niet bijzonderder kon; ook deze bibliotheek is vanbinnen weer magnifiek. We hadden een study room geboekt; en dat bleek een kleine kamer te zijn met enorme hoge boekenkasten vol oude boeken en een groot raam met prachtig uitzicht. Als dat niet aanzet tot studeren, dan weet ik het ook niet meer.

Vrijdagavond stond onze lang geplande barbecue op het programma, bij Mike's accommodatie Opal Gardens. Waar het de hele dag prachtig weer was, en iedereen vlees en ander lekker had ingeslagen, sloeg het weer 's avonds om. Hoe Engels kan het zijn. Maar goed, een barbecue voorbereiden was misschien ook vragen om moeilijkheden. Maar wij geharde internationals laten ons niet afschrikken door wat regen; de barbecue moest en zou doorgaan. Dus zodoende. Dat was hartstikke leuk, iedereen nam eigen eten mee, en iets om te delen. Nou, als je dan met z'n elven bent heb je een leuke mix! Dat was erg gezellig en lekker, en daarna nog binnen lekker wat zitten kletsen. Op een gegeven moment was de paracetamol echter uitgewerkt en sloeg de hoofdpijn toe, tijd om te gaan slapen.

Nu is het zaterdag, mijn rust- en studiedag ineen. Ik ben vandaag vanuit thuis aan het studeren en schrijven voor mijn essays. Morgen idem dito. Oh ja, en vanavond misschien nog wat eten met mijn huisgenoten. Vanochtend ben ik vroeg opgestaan om mijn moeder als een van de eerste te kunnen feliciteren. Hmmm misschien dat ik daar vandaag nog maar een cadeautje voor ga shoppen. Goed, de rest van de week zal in het teken staan van het afronden van de studiegerelateerde zaken. Woensdag is het tentamen. Ik zal zaterdag weer een update geven over hoe alles was; en dat weekend komen ook Lars en Karim uit Wageningen mij opzoeken hier in Manchester. Nog even werken dus, en daarna heb ik mijn bachelor, en is het vakantie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Manchester

Wim

Actief sinds 22 Jan. 2015
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 6964

Voorgaande reizen:

23 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Minor in Manchester

Landen bezocht: