Back in the UK - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu Back in the UK - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu

Back in the UK

Door: Wim Bosschaart

Blijf op de hoogte en volg Wim

10 Mei 2015 | Verenigd Koninkrijk, Sheffield

Zondagmiddag ben ik weer terug gevlogen naar Manchester, na een week terug in Nederland rondom de crematie van mijn tante Annemarie. Het was fijn om terug te zijn bij mijn thuis en familie, om het verschrikkelijke nieuws samen te proberen te verwerken. De ceremonie was erg mooi, en het meest in het oog sprongen toch wel alle mooie vrolijke herinneringen. Die probeer ik ook mee te nemen naar Manchester, om er hier ook weer het mooiste van te maken. Na een regenachtig vertrek boven Nederland, trok het boven het Kanaal en Engeland helemaal open! Omdat ik dit keer weer een keer bij een raampje zat heb ik mooie foto's kunnen maken van de landschappen, waarvan sommige erg ruw en mooi waren! Ik heb zelfs de landing gefilmd, dat was toch wel mooi, omdat je Manchester steeds beter in beeld krijgt. Back in the UK!

En meteen aan de slag, dat wel. Eind van de week hadden we de eindpresentaties van Urban Development, en daarvoor moesten we drie individuele en één gemeenschappelijke A2-posters maken. Eentje met de gebiedsanalyse, eentje met het Masterplan, en de laatste met de detailontwerpen zoals doorsnedes, impressies en dergelijke. De gemeenschappelijke poster toonde de intersectie tussen de verschillende gebieden die wij als studenten hebben ontworpen, tot één coherent geheel. Heel erg leuk werk om te doen, maar oh zo intensief, al die kaarten, impressies en tekeningen...

Neemt niet weg dat het soms zo raar is om weer in Manchester te zijn. In Nederland stond het leven gewoon even stil, ook al probeerden we met elkaar weer door te gaan, en dan kom je in Manchester en dendert alles gewoon weer door. Die omschakeling koste mij de eerste dagen wel moeite soms; het leven gaat hier gewoon door alsof er niks is gebeurd, terwijl het in Nederland toch voor ons een moeilijke periode is. Je gedachten zijn nog in Nederland, maar het Engelse leven gaat al weer voort.

Maandag, dinsdag en woensdag heb ik per dag ongeveer 12 á 13 uur aan mijn project gewerkt, in de Learning Commons. Dat was even hard werken de afgelopen dagen, maar ik heb dan natuurlijk om bijna anderhalve week aan werk moeten inhalen. Bovendien voelde het niet heel erg als studeren; het was leuk en afwisselend om te doen. Dinsdagavond ben ik met mijn huisgenoten nog wel ergens wat wezen eten, voor de verjaardag van Steven. Solita's, een burger restaurant, in het chique Didsbury. Daarna nog even wat gedronken bij Wetherspoons, en daarna ben ik gauw naar bed gegaan - ook al ging de rest nog de stad in om uit te gaan. Soms moet je gewoon ''nee'' durven zeggen. Woensdagochtend zat ik immers om 06:30 alweer in de Learning Commons te werken aan mijn project, dat ik uiteindelijk om 17:59 - één minuut voor de deadline - heb ingeleverd

Woensdagavond gauw even naar huis, om eigenlijk weer meteen door te gaan naar The Ram waar we de wedstrijd Barcelona - Bayern hebben gekeken. Oh wat een geweldige wedstrijd was dat, de beste die ik tot dusverre in Manchester heb gezien! En na zo'n dagje hard werken smaakt een pint Guinness toch nét even wat lekkerder, en is het voetbal toch net even wat mooier! En wat was Messi ge-wel-dig. Prachtig. En een fijn gevoel om een project goed af te ronden.

Donderdag heb ik dan ook even de tijd genomen om wat bij te komen, te beginnen met een goeie nacht aan slaap. 's Ochtends heb ik met Bart geskyped over het Wageningse leven, en het aanstaande jaar, dat was erg gezellig! 's Middags ben ik toch weer even naar de Universiteit geweest om aan mijn eind essay voor Community Development te werken, en een afspraak met de docent om even de koers van het essay te bespreken.

Vrijdagochtend waren de eindpresentaties van Urban Development, iets waar ik heel erg naar uit heb gekeken! Al die weken van werken aan het project, al die uren ploeteren op photoshop of illustrator; en nu hingen daar al die prachtige eindposter aan de muur! In plaats van een klassikale presentatie, was het georganiseerd als een soort forum; ieders werk hing aan de muur, en de docenten en studenten liepen rond om elkaars werk informeel te presenteren en te bekijken.

Nadat de docenten bij iedereen langs waren geweest, stond er een lunchbuffet voor ons klaar om het vak feestelijk af te sluiten. Broodjes, pizza, cake - heel veel lekkers - en natuurlijk de nodige voorraad aan wijn en bier. Wel grappig eigenlijk, lunchen en proosten, gewoon in een lokaal op je Universiteit. Het was een leuke afsluiting, leuk om iedereen nog even te spreken en na te praten, en toen zat Urban Development er toch echt op. Stiekem toch wel een beetje jammer, haha.

's Avonds zijn we dan ook met enkele studiegenoten wat gaan drinken bij The Ram in Fallowfield. Met een leuke en actieve groep hebben we de afsluiting van ons vak gevierd! Daarna zijn we nog naar Fifth Avenue geweest; tijd voor een feestje, dachten wij zo!

Zaterdagochtend ging de wekker echter al weer om 06:30, na slecht tweeënhalf uur slaap. En ik had deze week al zo kort geslapen allemaal. Maar goed, de reden van het vroege opstaan was een bezoek aan het Manchester Aquatics Centre, het grote Olympisch zwembed van de Spelen van London 2012. Daar hebben Mike en ik ook even onze baantjes gezwommen, toch leuk om daar rond te zwemmen.

Daarna zijn we doorgegaan naar het centrum om met de internationals groep een English Breakfast te nemen! Onbeperkt, wel te verstaan. De black pudding heb ik toch maar over geslagen, maar voor de rest was ik erg te spreken over de cereals, sausages, baked beans, hash browns en scrambled egges. Ugh maar wel een stevig begin van je dag, zeg, zoveel voedsel.

Daarna zijn Bastiaan, Mike en ik met de trein naar Sheffield gereisd, om de stad aan de andere kant van het Peak District eens te bekijken! Een heel andere stad dan Manchester; veel kleiner, veel closer, maar toch heel erg levendig op een eigen manier. Zo'n gezellige Engelse stad, de straten vol, kleine winkeltjes, en overal muziek. De stad kent verschillende hoogtepunten; enkele zijn het Stationsplein, Novotel Centre (een soort stadskas en park in één), de Town Hall, Sheffield Cathedral, de botantische tuinen en Weston Park en Art Gallery. We hebben gewoon lekker rondgelopen en alles rustig aan bekeken.

Naast enkele meer traditionele gebouwen kent Sheffield ook veel recente architectuur; hele moderne gebouwen, met prachtig vormgegeven publieke ruimte. Ook is het leuk om te zien dat Sheffield, waarschijnlijk in de jaren '80, een futuristische periode heeft doorgemaakt, te zien aan futuristisch vormgegeven straatmeubilair (veel glimmend en apart vorm gegeven metaal) en aparte gebouwen, die lijken van blik te zijn.

In de loop van de middag waren we alle drie wel echt vermoeid van de drukke dagen, maar we bleven maar lopen om alles te zien. Zo zijn we nog even naar Bramhall Lane geweest, het stadion van Sheffield United. Dat was maar een lelijk bakstenen-container blok, hoewel het van oorsprong een van de oudste stadions in een stad is.

Daarna hebben we weer de trein naar Manchester gepakt, waar we langzaam in slaap dommelden. Eenmaal thuis toch nog even boodschappen gedaan, en goed aardappels-vlees-groente gemaakt - daar krijg je energie van, zeg! - om vervolgens toch maar een beetje bijtijds te gaan slapen.

Vandaag is het weer zondag, "verslagdag", en vandaag wordt een rustig dagje wassen, studeren, boodschappen doen, koken voor meerdere dagen, en meer van dat soort dingen. De aankomende week is voornamelijk een studieweek; 20 mei is mijn enige en laatste tentamen. Tussendoor zijn er nog enkele ontspannende activiteiten, zoals het deelnemen aan een cross-fit tutorial (dat iseen geavanceerde vorm van lichaamstraining gebruikmakend van alle spieren), een gratis bezoekje aan Old Trafford om de jeugdversie van Man United - Man City te zien, en een barbeque op vrijdagavond met de internationals groep.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Sheffield

Wim

Actief sinds 22 Jan. 2015
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 6982

Voorgaande reizen:

23 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Minor in Manchester

Landen bezocht: