The First Week - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu The First Week - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu

The First Week

Door: Wim Bosschaart

Blijf op de hoogte en volg Wim

29 Januari 2015 | Verenigd Koninkrijk, Manchester

Beste lezer,

Ah waar waren we gebleven? Oh ja - bij de aankomst en het verkennen van de stad (lees: Manchester City). Goed, de daarop volgende zondag was een rustige dag waarop ik alles heb uitgezocht en voorbereid voor mijn eerste colleges. Maar huisgenoten blijven eindeloos uitslapen, op straat is het stil en buiten is het somber. Dat maakt dat je als buitenlandse student - en zeker in je eentje - wel meer dingen gaat ondernemen. Daarom 's avonds meegetraind met het voetbalteam van een van mijn huisgenoten. We trainden op een voetbalveld midden in de stad en als Nederlandse voetballer was ik een heuse verschijning. Hoewel deze jongens niet konden tippen aan de Wageningse Vedetti was het heel erg leuk om mee te trainen! Na afloop van de training zijn we met wat huisgenoten naar Fallowfield gegaan - een aangrenzende (studenten-)buurt - voor een pintje in de The Font, een gezellige Pub. De week stond te beginnen.

Ik zat er al even naar uit te kijken maar maandag was het dan echt zover: de eerste collegedag aan de Universiteit van Manchester. Samen met Liam ben ik vroeg naar de Universiteit gegaan om de campus te verkennen en 'n studentenkaart te regelen. Daarnaast heb ik een buskaart moeten kopen omdat ik elke dag met de bus moet. In Manchester is de bus namelijk het standaard vervoer. Vervolgens door naar Simon Building voor mijn eerste vak: Transport Infrastructure Geography: Case Studies from Manchester's Past, Present and Future. Een geweldig enthousiaste docent! We begonnen het college met het lied ''On The Road Again''. Het vak gaat over verschillende soorten transport en de ruimtelijke component daarvan. Dat alles bezien vanuit een historisch perspectief op het transport in Manchester. Daarbij ook meteen enkele andere "internationals" leren kennen. 's Middags door naar het volgende vak, Sustainable Community Development. Ter plekke kwam ik er achter dat het een Mastervak bleek te zijn... Desalniettemin is het erg interessant; het gaat over hoe je kunt omgaan met de "community" waarvoor je plannen maakt. Planning doe je immers voor de mensen in dat gebied. Hoe kun je daar het beste mee omgaan? Het leuke is dat het vak op zichzelf een soort workshop-/participatieproces is via allerlei spelvormen. Bovendien begint het met hele essentiële vragen als: wat is een "community"? En wat is "development"? Discussie daarover speelt in het Engelse onderwijs - tot dusver - een belangrijke rol. Verder maandagavond zelf meatballs in tomatensaus klaargemaakt en veel Little Britain gekeken met mijn huisgenoten.

Dinsdagochtend had ik mijn derde vak: Urban Development Project. Dit vak valt onder de specialisatie Urban Design. In een interdisciplinaire groep gaan we een stadsdeel van Manchester - Pomona's Island - herontwikkelen. Het leuke hiervan is dat we ons meteen heel erg zijn gaan verdiepen in zowel de plek als hoe de plek zich verhoudt tot Manchester. We kregen een waanzinnig college over de geschiedenis van Manchester; van de docks en textielindustrie, de eerste spoorwegen, naoorlogse uitbreiding tot verval en herontwikkelig. Geweldig. Het leuke van dit vak vind ik de praktische inslag, de relatie met ontwerpen en de stedelijke schaal (waar we in Wageningen vooral op regionale schaal werken). Voor dit vak hebben we ook de nodige tekenspullen nodig en die ben ik die middag meteen met wat medestudenten gaan halen. Ondertussen meteen een rondleiding gekregen door de stad langs alle prachtige gebouwen. 's Avonds hebben mijn huisgenoten me geïntroduceerd in het uitgaan in Manchester. Meestal heb ik zoiets van: doe mij maar liever gewoon een avondje naar de Pub. Desalniettemin wilde ik wel 'n keertje meegaan om te zien hoe het was. We zijn naar 42nd Street geweest - in de volksmond 42's - en het was echt 'n gave tent! Een doorsnee Engelse club maar dan met goede muziek: band muziek. Arctic Monkeys, Red Hot Chili Peppers, AC/DC, The Rolling Stones en nog veel meer.

Woensdag is een vrije dag in mijn rooster. Toch ben ik bijtijds naar de Universiteit gegaan. Ik had een gesprek met mijn coördinator en met de Transport-docent (ik heb namelijk enige overlap in mijn rooster, maar dat is opgelost). 's Middags ook meteen even "gestudeerd" voor het seminar van Transport Geography. De opdracht? Kijk de documentaire Built in Britain; maak aantekeningen en stel jezelf daarbij kritische vragen. Heel leuk om de documentaire te kijken want daarmee leer je heel veel over het Britse perspectief. Termen als de Victoriaanse tijd, de Britse suprematie en de binnenlandse issues begin je daarmee te snappen. Daarnaast heel interessant dat transport zoveel indirecte implicaties heeft waarover ik - mocht je geïnteresseerd zijn - best eens wil uitwijden. 's Avonds hebben we gezamenlijk fajita's (een soort wraps) gegeten en zijn we vervolgens naar de bioscoop geweest. Taken 3 - een cliché Amerikaanse actiefilm - maar het was wel vermakelijk om zo maar met z'n allen naar de film te gaan. Weer een leuke dag!

Zo, dat zijn mijn dagen tot dusver. Elke dag brengt weer wat nieuws! Wat is mij in dezen dagen nog meer opgevallen?

• hoewel ik nog steeds worstel met welk muntje nou precies welke waarde heeft, ben ik er wel achter dat de pond verschrikkelijk duur is! £4.50 voor een pint...!
• er tot dusver - in mijn observaties - hier veel meer (sub-) culturen bij elkaar komen. Zowel nationaliteiten als subculturen. Punks, hipsters, Indiaas, Afrikaans, Welsh; alles door elkaar. (deze observatie is enigszins vertroebeld omdat ik niet uit een grote stad kom natuurlijk)
• het goedkoper is om eten te halen - zogenoemde Take Aways - dan om zelf eten te koken. Je kunt hier voor £2 á £3 pond eten halen. Het enige wat wel relatief te betalen is...
• dat "eten" een hele grote rol speelt in Manchester. Op elke straathoek kun je wel een Chinese, Indian, Fish ' Chips of zelfs Libanees vinden!
• in het verlengde hiervan Manchester beschikt over de "curry mile"; een mijl met alleen maar (Midden-) Oosterse restaurants
• de bus een ideaal middel is om de stad te verkennen. Je ziet zoveel vanuit de bus!
• Manchester het image heeft als vieze industriestad; maar dat het ook een geweldig binnenstad heeft met allerlei mooie gebouwen?
• mijn coördinator - een Portugees - op Javier Bardem lijkt? ("No Country for Old Men")
• het hoofdgebouw van de Universiteit van Manchester (UoM) op Hogwarts lijkt en zo ook wordt genoemd door de studenten. Zie foto's.

En nu - op deze vrije donderdag? Het sneeuwt! Mijn geplande bezoek aan Old Trafford wordt daarmee nog leuker! Lekker bovenin de bus reizen door Manchester's sneeuwlandschap! Oh en vanmiddag komt de EP van mijn band Off So uit! Iets waar ik heel erg naar uitkijk! Vergeet niet om een EP'tje te kopen!

Het beste en tot horens,

Wim

• 29 Januari 2015 - 13:03

Bart Mesman:

Hey Wim! Eerlijk gezegd heb ik alleen het stuk bij die bolletjes gelezen. Maar dat die vent op Javier Bardem lijkt O_o scared to death? xD Mooie foto's ook er bij. Het ga je goed!

• 29 Januari 2015 - 14:50

Rosanne:

Hee Wim,

Super om te lezen dat Engeland je niet teleurstelt! Zo te lezen volg je ook leuke vakken en worden er veel vlakken van ons mooie vakgebied aangetipt :) En nu ben ik heel benieuwd: vandaag 'echte' Engelsen tegen gekomen die met korte mouwen en blote enkels door de sneeuw ploeteren?
    Geniet van het winterse weer en hopelijk blijft de bus je trouw door de stad vervoeren ondanks het weer ;)