Week 6 - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Wim Bosschaart - WaarBenJij.nu

Week 6

Door: Wim Bosschaart

Blijf op de hoogte en volg Wim

06 Maart 2015 | Verenigd Koninkrijk, Manchester

Zo, daar zijn we weer met een nieuw verslag! Het was echt 'n geweldige week hier in Manchester, een week waar ik heel erg van aan het genieten ben. Inmiddels is het mijn zesde week hier in Manchester, en het is leuk om te merken dat ik me hier al 'n stuk meer thuis begin te voelen. Je hebt je studiegenoten, docenten, huisgenoten, je kent de omgeving, gaat lekker sporten, enzovoorts. De eerste weken waren af en toe behoorlijk vermoeiend, in de zin dat het enerzijds geweldig nieuw is allemaal, en anderzijds ook wel behoefte hebt aan wat structuur. Inmiddels ben ik denk ik redelijk gesetteld hier, en voel ik me erg op mijn gemak. Dat maakt dat je van alles nog meer gaat genieten!

Maandag begon de studieweek weer, een studieweek die deze week letterlijk bestaat uit veel zelfstudie en weinig colleges. De zelfstudie tijd heb ik gebruikt om te werken aan twee essays die binnenkort afmoeten. Een essay over participatie in gemeenschappen, en welke groepen daarbij excluded raken. Welke factoren bepalen participatie eigenlijk? "Participatie", ''communities'', enzovoorts; je hoort het steeds vaker, maar wat betekenen ze precies? En waarom dreigen sommige mensen buiten de boot te vallen? Hoe kun je een optimale participatie organiseren? Dit ga ik bovendien uitwerken in een case study over Irish Travellers. Het tweede essay gaat over het analyseren van het transport in Kopenhagen, gericht op fiets- en spoortransport, vanuit het perspectief van duurzaam transport. Een heel erg leuk report, want ik vind transport echt heel erg interessant! Bovendien heb ik in David 'n hele fijne partner om mee samen te werken.

Na een dag hard studeren, probeer ik altijd de avond 'n beetje vrij te houden voor wat ontspanning. Deze maandagavond heb ik samen met Johannes een gitaar jamsessie gehad, en dat was erg geslaagd! De een speelt een akkoorden partij, en de ander gaat proberen daarover te improviseren, en daarna wisselen we door. Heel erg leuk, en ook goed om weer samen muziek te maken. Inmiddels hebben we 'n drummer, een bassist (Johannes) en een gitaar (ik); en misschien beginnen we wel 'n tijdelijk bandje! Er zijn immers redelijk wat Open Mic's hier in Manchester; een avond waar verschillende bandjes zich voor kunnen inschrijven, en elk een paar nummers mogen spelen. Zou toch bijzonder mooi zijn, om hier in Manchester een keer te mogen optreden met wat eigen nummers!

Dinsdagmiddag - na weer een dagje studeren - zijn Joakim, Derin, Joris en ik aan het eind van de middag nog gauw naar het National Football Museum geweest. Dat was erg leuk om eens te bezichtigen, alhoewel het weinig nieuws naar voren brengt natuurlijk. Het was gewoon leuk om daar even rond te lopen, en wat te bekijken, maar echt heel nuttig is het museum nou ook weer niet. Wel leuk om oude voetbalshirts te zien, de eerste spelregels op papier, oude beelden van legendarische voetballers, enzovoorts. Bovendien was het leuk, dat wij als Nederlanders, en de Duitsers, continu grappen maakten over elkaars voetbal.

Bovendien ben ik deze week elke morgen van 07:30-08:30 gaan zwemmen, een goed en fris begin van de dag, dacht ik zo! Op donderdagochtend had ik het zwembad zelfs voor me alleen! Even 'n uurtje baantjes trekken, en bovendien al je spieren en conditie trainen. In ieder geval, het zwemmen is erg lekker, en hoewel het 'n vermoeiende sport is, geeft het je door de rest van de dag heen toch een soort extra energie.

Donderdag overdag - net als de andere dagen - in de studieruimte aan de slag voor mijn essays. En soms loop je dan even vast, en schiet het niet op, en het andere moment vlieg je er doorheen. Donderdagmiddag ook een leuke bijeenkomst gehad over participatie, waarbij iedereen zijn ideeën voor zijn essay vertelde, en we daarover konden discussiëren en helpen. Donderdagavond zijn we met de Manchester-groep wat gaan drinken bij The Beer Studio, in Fallowfield. The Beer Studio staat bekend om haar uitgebreide assortiment aan bieren; ze verkopen er zelfs bananenbier! Dat was ook erg gezellig, dan ben je er aan de eind van dag toch even uit, zonder dat het al te laat wordt.

Vrijdag heb ik een van de leukste colleges gehad, in mijn hele studiecarrière! Jawel, zowaar drie uur lang tekenles gehad! We moesten allemaal de juiste spullen meenemen; van speciale potloden, tot scale-bars, circle-tools en fineliners. Vervolgens mochten we plaatsnemen achter de tekentafels, en hebben we, aan de hand van rondlopende begeleiding en een handleiding, drie tekeningen gemaakt: een cross-section, axonometic drawing en een one-point perspective. Echt heel erg leuk om te doen! Bovendien, toen we het tekenlokaal binnenkwamen, lieten ze ons drie tekeningen zien, die we zouden gaan maken. Iedereen was onder de indruk, dat gaat ons nooit lukken! En toch is het dan leuk om te zien dat iedereen gezellig, en geconcentreerd aan de slag gaat, en je na drie uur het lokaal verlaat met diezelfde tekeningen, waarvan je dacht dat je ze nooit zou kunnen tekenen!

Inmiddels is het vrijdagmiddag, en is het weekend begonnen! Vanmiddag ga ik nog even zwemmen, hopelijk, en vanavond gaan we naar het (gratis) cabaret in het Royal Exchange Theatre. Elke vrijdagavond is daar gratis cabaret, muziek of theater van jonge artiesten. Een leuke gelegenheid om eens te gaan kijken of dat wat is! Daarna gaan we nog eten op de Curry Mile, de mijl vol met (Midden-) Oosterse restaurants. Van Libanees tot Afghaans, van Indiaas tot Thais; je kunt het zo gek niet bedenken! Ik ben benieuwd wat het wordt...

Morgen staat er weer een dagtripje op het programma; dit keer gaan we op verkenning in het Peak District! 's Ochtends vroeg pakken we de bus, die ons in twee uur naar Bakewell brengt, in het zuidoosten van het Peak District. Van daar uit zullen we het dorpje Bakewell bekijken, en een wandeling maken naar Chatsworth, een landgoed. Op de weg terug komen we ook nog langs Buxton, wat ook een aardig stadje schijnt te zijn, en wellicht de moeite waard is om eens te bekijken. Kortom, wandelschoenen aan, en gaan! Tot volgende week!

Cheers, Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Manchester

Wim

Actief sinds 22 Jan. 2015
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 6975

Voorgaande reizen:

23 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Minor in Manchester

Landen bezocht: